Els nens es porten millor quan estan millor

Grandíssima frase.

En el seu dia, em van dir el mateix però sobre el dormir: els nens dormen més quant més be dormen. I va ser cert. A mesura que li respectavem els cicles de dormir, ell dormia millor.

Ara amb 4 anys la frase és superadequada: quan està molt cansat és quan fa més el pallaso i ens busca més les pessigolles. Quan es sent abrumat, també és quan fa més el pallaso i no saps com “frenar-lo”. També li passa quan està molt nerviós.

Aquesta frase es part del taller de la Judith Teixidor ( http://juditteixidorpsicologa.com/ ) sobre la Disciplina Positiva. De moment hem fet una sessió i ja he après coses. M’ha fet veure coses que tenia mal enteses.
Judith, si ho llegeixes i prefereixes que publiqui això en privat, digues-m’ho!

Principis de la Disciplina Positiva.

  1. Relacions Horitzontals –> Adult i Nen han d’estar al mateix pla. I de la mateixa forma que ja no se’ns acut tractar als treballadors (caps o inferiors) com es feia abans, no ho hem de fer amb els nens.
    • Formes Tradicionials: Càstics, amenaces, recompenses, divisio, maltractes, control,…
    • Formes de tractar tenint present el Respecte, la Equitat i la Dignitat: Cooperació, Acceptació de la Diferència, Col·laboració, Empatia, Respecte, Comunicació, Integritat i Ressolució de Problemes. Son Objectius Comuns que s’han d’Afrontar de forma conjunta i col·laborativa i arribar a acords per a vèncer-ls.
  2. Connexió i Creences –> és un cercle virtuós de tres potes que cal mantenir unides: Amor // Integració Social // Capacitat:
    • l’Amor Incondicional fa que el nen es senti Integrat a la familia :: Quan està Integrat, fa tasques i es sent Capaç de fer-les i fer-les bé :: I quan ell es sent Capacitat, sent l’Amor de la familia
    • Al revés també funciona : Per Amor, s’ensenya i es fa créixer al nen, donant-li eines per ser més Capaç i tenir més Capacitats :: Això fa que el nen es senti més integrat socialment i més responsable i senti Amor cap i des de la família.
    • De tota manera, és Important que el nen CREGUI, confii, sapiga, noti, aquestes tres potes de la connexió. Si deixa de Creure, si no es sent Capacitat per estar integrat, pot sentir una falça creença, pot sentir que no estem fent el que hauriem per ell. Llavors, es senti malament i deixi de voler fer coses per nosaltres…
  3. Educació a Llarg Termini –> Hem de tenir un objectiu de futur pels nostres fills. Però bàsicament és sobre Ensenyar amb l’Exemple. Ells faran el que vegin que es fa a casa. Per tant, si volem un lector, hem de llegir; si volem una personeta solidària, ho hem de ser nosaltres,…
  4. Errors :: aprendre que els errors son una OPORTUNITAT de millora. Hem de Reconèixer quan fem errors, Reconciliar-nos (demanar perdó) i Resolució (del que hem fet i com no fer-ho més). Però si ho fem, dons RRR 😀
  5. Animar i Encoratjar. Primer, s’ha d’encoratjar i animar l’esforç, no només el resultat. Però a part d’això, no es poden dir frases de reconeixement de forma constant. Per què? dons perque tot té una mesura òptima, i un nen que creix sentint constantment frases de reconeixement, pot crear aquesta necessitat de sentir-les en un futur i no saber continuar si no se li diu que està fent-ho bé, que està pel bon camí,… En comptes d’utilitzar frases constantment, s’hauria de transmetre el mateix d’una altre forma. Com? Estant amb ells? Estant-hi de debò?
  6. Quadre dels tipus de criança :: Amabilitat vs Fermesa
    1. Poca Amabilitat + Poca Fermesa :: Negligència: és deixar fer als nens i que no t’importi, sense guia i sense res, i si hi ha relació, és de despreci, de molestia,…
    2. Poca Amabilitat + Alta Fermesa :: Criança Autoritaria : moltes regles, seguir un ordre pre-establert i no poder sortir-ne, normalment s’apliquen mètodes de relació tradicional (principi n.1) i es basa molt en la por que es sent quan un es salta la regla.
    3. Alta Amabilitat + Poca Fermesa :: Criança Permisiva : és el nen el que decideix, es deixa fer, hi ha caos, hi ha soroll,…
    4. Alta Amabilitat + Alta Fermesa :: Disciplina Positiva, que es basa en la Conexió amb el nen.

Una pauta molt freqüent en els pares moderns és que passen de ser Permisius a ser Autoritaris i viceversa i tornem a començar, creient que això és la disciplina positiva.

Quan la Judith va explicar això, em vaig veure totalment reflectida: durant tota la vida del nen, he hagut d’explicar-me davant de tots: dels que creien que era permisiva i no marcava clarament els límits (explicant-los que jo creia que sí, que quan era no era no, i que si havia de marxar amb un nen plorant, ho feia), i també davant dels que creien que era molt autoritària (explicant-los que no havia deixat d’explicar-li i explicar-li -elquefos- i que ja no sabia com fer-li entendre i que per això em treia de polleguera i fins i tot, alguna vegada he pensat en dir-li al nen que s’espavilés, al més pur estil “negligent”).

Aquest estiu, li deia al pare que em donava la sensació que ens faltaven eines, que nosaltres passavem de “explicar” a “obligar” i que creia que haviem de trobar altres formes perquè de sempre el petit havia funcionat millor quan explicàvem que quan obligàvem.

Per què em vaig apuntar a aquest curs? perquè notava que no aconseguíem connectar amb el Marcel quan aquest està passota, cansat, fent el pallaso o senzillament jugant a no fer cas. Notava que quan més cridàvem nosaltres, més el divertíem i més lluny estàvem uns de l’altre. Notava que havia d’haver un altre camí connector. Quin? Ni idea. I de cop, veig l’anunci d’aquest taller de Disciplina Positiva.

A veure, abans de tenir al Marcel, no hi crèia amb la criança amb amabilitat. Quan ell va nèixer, em vaig omplir de paciència i amb ella, vam anar fent camí. Realment, tenía una paciència infinita! Una paciència creativa que m’ajudava a trobar solucions, alternatives, al que fós que estigués passant. Però de cop va acabar-se i no m’agrada estar tot el dia enfadada.

Tenim deures fins a la propera sessió:

a. Connectar amb el nen, o de fet, aprendre a que la ment no divagui i estigui allà on ha d’estar i quan hi ha d’estar. Si estem amb el nen, estar 100% amb el nen. Ni mobils, ni whatsapps, ni aparadors ni teles, ni res. Nen i només nen i la seva imaginació.

b. d’entre una llista d’habilitats, aplicar alguna que veiem que no està d’entre les seves… Tinc on escollir >.<  De moment estem fent que ens ajudi a parar taula, i hem de donar-li la tasca de mantenir la bustia sense correu. També haurem de tornar a aplicar el que s’ha de recollir abans de sopar (que ja teniem abans de l’estiu).

Advertisements
Els nens es porten millor quan estan millor

Un pensament sobre “Els nens es porten millor quan estan millor

  1. De moment estem fent els deures cada día.
    + Respecte a les TASQUES :: molt bé.
    Estem donant-li diverses tasques a fer, i les ha acceptades prou bé. Hem de pensar que gairebé hem estat de cap de setmana tots els dies, però hem posat la taula (a mitges, perquè només es posa lo seu), hem recollit el plat al acabar (més o menys), hem recollit les joguines (això sí, i ahir ho va fer gairebé de motu propi!), ara baixa al cotxe caminant (i ja ho fa cada día). Una altre tasca que hem d’afegir és la de passar pel bany abans d’anar a dormir: dents i pipi. Ens costa horrors, però ja hem de començar a fer-ho. I també hem de començar a demanar-li serenor si anem a fer un recado. Fins ara, anar a comprar amb ell és tant complicat que normalment el deixem a casa amb l’altre i marxem a comprar sols. Això, s’ha de poder acabar.

    + En quant a CONECTAR :: impressionant.
    Vaig estar 100% amb i per ell una tarda. I ho vaig veure en els seus ulls. Estava taaan cofoi!!!
    Els altres dies haig de reconèixer que no vaig poder estar 100% per i amb ell, i es notava. Estava amb ell i per ell, però pendent de coses (una trucada, que ma mare no marxés,…) i ell ho va notar.
    Així que toca tornar a connectar, tornar a passar cada tarda totalment per ell. Com que el vaig a buscar jo a l’escola, miraré de que aquestes horetes siguin 100% nostres, sense caure en l’error de que sigui ell qui mani sino que de vegades hem de fer coses que podem fer junts.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s